5 Saker jag vill se i Prag

Vad skulle man göra utan google? Jag ha sutte å googla på vad man kan göra och se i Prag.
Här ä en lista på 5 saker jag vill se där. (Alla bilder nedan är klickbara)

1. Skelettkyrkan i Sedlec

En mycket speciell kyrka ligger i Sedlec vid Kutná Hora, ungefär en timmes bilfärd från Prag. I kryptan samlade en halvblind munk år 1511 ben från klostrets kyrkogård i konstfulla formationer.

Hur många skelett det finns idag samlade i kryptan är det ingen som vet - men dem uppskattas till ca 40.000 människor.
  

2. Det dansande huset

Det dansande huset, som även kallas för Ginger och Fred (efter dansparet Ginger Rogers och Fred Astaire) är ett exempel på framstående modern arkitektur.
 

3. Karlsbron

Karlsbron byggdes under Karl IV:s regeringstid.

Det berättas att Karl IV gav till bönderna runtomkring Prag order att leverera färska ägg som sedan blandades i murbruket - för att göra konstruktionen starkare.

Sanning eller legend - Karlsbron står där än idag.
  

4. Pragborgen (Praszky Hrad)

Pragborgen är en samling av historiska byggnader, kyrkor, gallerier och trädgårdar, på Pragborgen kan du också se de tjeckiska kungarnas kröningsjuveler
Slottet är enligt Guinness Rekordbok världens största forntida slott.
  

5. Det astronomiska uret [Orloj]

Sägen om det astronomiska uret berättar att Mäster Hanuš erbjöd sig 1480 att konstruera detta ur som utsmyckning av Gamla Stads rådhus. Snabbt spred sig rykte om det magiska uret över hela Europa.

Rådmännen började frukta att Mäster Hanuš bygger ett ännu bättre ur i en annan stad och för att föregå detta lät dem några våldsmän sticka ut hans ögon.

Mäster Hanuš bestämde sig för att hämnas. Han bad sin gesäll att ta honom till klocktornet där han snabbt ändrade någonting i mekaniken och snart stannade klockan.

Den har sedan tagit flera århundraden tills man hittade en urmakare som kunde reparera det komplicerade urverket.

  


Självklart ska jag dricka jäätte mycket öl oxå :D
"Tjeckien är det land i världen där man dricker mest öl, i genomsnitt 160 liter per person och år. Tjeckien har även några av världens bästa ölsorter, så om man verkligen ska ta del av kulturen måste man även ta del av öldrickandet.
En öl på krogen kostar strax under 10 kr, allt över 15 kr anses dyrt.
"


Någon av er som varit i Prag och har något tips på saker som är värda att se?


Kommentarer
Postat av: Mysan

ont ska med ont.. vad man nu säger :P jag ska plåga mig själv ;)

2009-08-12 @ 15:07:38
URL: http://myafsolhem.blogg.se/

Skriv något fint här

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)

Har du någon blogg?


Vad Har Du På Hjärtat?

Trackback
RSS 2.0